mandag 22. september 2008

Hvordan velger man kjøkken???

Hei

Det kan virke som veldig tidlig i byggeprosessen å tenke på kjøkken, men det legger en del føringer på hvor rørleggeren skal fordele vann og avløp.

Vi har to vegger på ca 4 meter med åpen løsning mot stue. Vi ønsker en kjøkkenøy med kokemuligheter, en vegg med kjøleskap, ovn, mikro, kaffemaskin og en vegg med benkeplate, under/overskap og vask. Har også vurdert vask på kjøkkenøy, men er redd det blir for liten plass.

Vi ønsker i utgangspunktet håndtakløst kjøkken med push open funksjon eller tilsvarende løsning.

En av kjøkkenprodusentene vi har sett på er tyske Allmilmö som har noen veldig stilrene og moderne kjøkkenløsninger som passer til huset.

Legger ut noen fotos. Kom gjerne med tips på farger og løsninger fra andre kjøkkenleverandører da vi er ganske åpne for forslag.


Dette er en av favorittene...



sammen med denne...






9 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, oj, oj...
Så glad jeg er for at jeg ikke må velge mellom de kjøkkenløsningene. Fordi de var alle sammen utrolige stilige!!!

Men det hadde kanskje vært lettere å velge en favoritt dersom dere hadde fått tegnet inn det riktige gulvet, taket og farge på veggene. Eller er det gjort det?

Kjempe lekkert!!! Tror ingen får samme kjøkken som dere. Morsomt å velge noe som ikke finnes i hvert hjem:)

Ti Tommeltotter sa...

Hei Mariann

Nei, det er ikke lett å velge...

Dette var bare en av leverandørene og det finnes jo en rekke andre vi har sett på.

Vi tenker på hvite vegger og tak og en lys flis på gulvet. Ønsker i utgangspunktet store gulvfliser (min 60 x 60 cm).

Anonym sa...

Siden dere skal ha lyse vegger og gulv (veldig tøft med store fliser) så hadde nok jeg valgt et mørkt kjøkken for å få litt substans. Sort syntes jeg personlig er lekkert og eksklusivt. Men dersom dere "rammer" inn hvit kjøkken med mørk treverk får en jo også substans mot alt det lyse. Men hvit kjøkken og hvite vegger synets jeg blir fort kjedelig. Det er jo bare min menig:) Vi tegnet kjøkket på forhånd slik at vi viste hvor røropplegget skulle være. Men selve fronten og benkeplaten ble bestemt etter at veggene ble malt. Det var da vi først så hva som ble penest. Da kan du jo også få hjembesøk av de ulike kjøkkenleverandørene for å få tips.
Uansett lykke til med valget. Jeg brukte selv LANG tid på å bestemme meg. Tror jeg var innom alle de forskjellige kjøkkenfrontene jeg fant. Ikke vær redd for å tørre å velge noe utradisjonelt. Det er gøy å bygge et hus som også ser ut som om det er fra 2008. Det tror jeg dere klarer. Veldig stilig hus!!

www.zak.no

Ti Tommeltotter sa...

Enig at helt hvitt kjøkken blir kjedelig, så vi må eventuelt "pynte" med litt innslag av treverk for å få litt mer kontraster.

Regner med at denne prosessen vil ta laaaaang tid og det vil bli spennende å se hva vi ender opp med.

Har sendt forespørsler til de fleste kjøkkenleverandører som er representert i Norge og det blir interessant å se om de kommer opp med noen nye ideer.

kona i huset sa...

Hei Mariann,
og hei kjære;-)

Jeg synes fremdeles at man skal holde kjøkkenet så nøytral som mulig. Tror man fort kan bli lei enkelte farger... Selv om jeg også må innrømme at det er utrolig mye tøft man ser rundt og kunne tenke seg å ha...
Men de fleste ser jo best ut der de står, i utstillingsarealet:-)
Jeg må her også innrømme at jeg syntes selv at kjøkkenet deres ble som en drøm i den sorte fargen. Men, som dere selv skriver så skal man løpe med kluten hele tiden;-)
Det er jo hvitevarer i stål som kommer til å "pynte" og "bryte". Dessuten blir det spisestuemøbler som ikke står langt unna kjøkkenet. Veggene kan man fort male om man blir lei av at de er lyse og kjedelige. Men det tar nok mer enn som så å bytte kjøkkenet;-) Derfor er det nok hvit som frister mest for min del.
Man kunne jo velge litt mørkere gulv og arbeidsplate kan også gjerne ha en farge... Ja ja, vi er fremdeles i oppstartsfasen og kjøkkenvalget er nok største prøvelse...
Kjøkkenet vi hadde i forrige huset var fra JKE Design (dansk) kirsebær facet (flate, litt avrundede dører), med veldig stilige håndtak). Det var virkelig et flott kjøkken, vi kombinerte med svarte små fliser på veggen, svart/kirsebær tak... Men, det var jo et herskapshus på Danvik. Som ble solgt på dagen - mest pga. at vi virkelig ikke sparte på noe når det gjaldt bad og kjøkken:-) Men, denne gangen er det nok det hvite jeg/vi fokuserer mest på... Man kunne jo også kombinere med treramme? Eller bygge en vegg på kjøkkenet også i tøff murstein,samme som blir i stua. Da blir det plutselig et helt annet interiør... Mange ideer:-)

Morten skrev at han har kontaktet mange forhandlere i Norge. Det samme gjør jeg i Hamburg. Man blir bare mer og mer forvirret;-) Men hele prosessen er veldig spennende...


Hilsen, konen

kona i huset sa...

Hei igjen, Mariann,

Glemte å takke for alle de oppmuntringsordene og for at du synes huset blir stilig:-) Det håper vi på også!

Ikke dumt med rådet ditt om å vente med benkeplaten og fronter inntil veggene og gulv er ferdige og på plass. Dette blir selvfølgelig litt vanskelig dersom vi bestemmer oss å ta et kjøkken fra Tyskland... Men men, vi kan jo vente og se litt an:-)
Vi vet iallefall hva vi IKKE skal ha, så det er noe, det også;-)

Hilsen, Mrs. Ti Tommeltotter;-)

Anonym sa...

Jeg er enig i kommentarene til Mrs. Ti Tommeltotter:)

Tror faktisk opp mot 80 % av Norges befolkning velger hvit kjøkkeninnredning.

I tillegg tror jeg at de fleste som har hatt mørkt kjøkken tidligere velger lyst etterpå og motsatt. Det faller seg nok naturlig:)

Vi valgte å kjøpe kjøkken fra Kvik som er en rimelig kjøkkenleverandør. Tror valget for sort høyglans var enklere siden kjøkkenet var billig. Hadde vi valgt en dyrere leverandør hadde jeg kanskje tenkt annerledes, mer tidløst. For sort høyglans er ikke tidløst ...og ja jeg tørker av det nesten hver dag:) Men hos oss ble det bare prikken over i`en med det sorte kjøkkenet. Det er min mening etter 7 mnd, aner jo ikke om jeg mener det samme om 10 år...

Men arkitekten sa at jeg ikke skulle være redd for å velge noe moderne, bare vi likte det selv. Men hvem liker ikke moderne ting:)

Ekspertene mener at en skal velge tidløst kjøkken og heller variere med tilbehøret. Så det høres ut som om du tenkter i de riktge baner:)

Gleder meg veldig til å se bilder av huset ferdig. Kanskje til påske...?

Anonym sa...

Uff...mange skrivefeil.

Tror jeg får gå å legge meg...

Eller begynne å lese over innleggene først:)

kona i huset sa...

Hei Mariann,

Ja, jeg/vi er nok der at vi tenker at tilbehøret er lettere å bytte enn møblementet:-) Men, hos oss er det også slik at man aldri skal si aldri;-) Så, ikke vær overrasket om det plutselig dukker et auberginenfarget høyglanskjøkken i hjemmet vårt?:-) Vi er ikke redde for å tørre å satse, absolutt ikke!
Nå på lørdag skal vi på første større "kjøkkenmøtet" her i Hamburg, hos en forhandler som fører noen av de merkene vi allerede har snikkikket på. Det er tre ganske "like tenkende leverandører", men med rimelig stor forskjell i priser - uten at det nødvendigvis synes utenfra... Det blir spennende å se om dette møtet bærer noen frukter? Kryss fingre iallefall...
Ellers har vi funnet en flott side som bare gjør oss enda mer forvirret og frustrert - det er jo bare så sinnssykt mye å velge mellom!!!
Jeg må si at du er en større optimist enn det Morten er;-) Han går og tror på at huset skal bli ferdig til forsommeren 2009 - og jeg satser nok på Julen 2009 - og blir bare glad om det blir noe før:-)
Alle sier at det går fort når håndverkerne først kommer i gang...

Hilsen fra meg...